Sadabat Paktı ; Türkiye, İran, Irak ve Afganistan tarafından 8 Temmuz 1937 tarihinde kurulmuştur. İtalya'nın 1935 yılında Milletler Cemiyeti sistemini ihlal ederek Habeşistan'ı işgal etmesi, Türkiye'nin Doğulu devletlerle bir pakt çerçevesinde iş birliğine yönelmesinde doğrudan etkili olmuştur.
Daha önce belirtildiği üzere İtalya' nın son hamlesi ile doğu Akdeniz tehlikeye düşmüş ve Orta Doğu'ya yönelik bir savunma ittifakı kurmak zorunluydu. ... Bu ittifak ile birlikte Orta Doğu'nun İtalya tehlikesinden korunması amacıyla “ Sadabat Paktı ” imzalanmıştır.
Suriye, Hatay sorunundan dolayı, Sadabat Paktı ' na katılmamıştır . Sadabat Paktı 'nın amacı, yardımlaşmadır. Savunma ya da saldırma değildir. Suriye ile Hatay sorumuz olunca isteksizlikte bulunmuştur.
, İran CENTO/Kuruluş tarihi
Sadabat Paktı , Türkiye, İran, Afganistan ve Irak arasında imzalanmış olan uluslararası bir saldırmazlık antlaşmasıdır. Antlaşma 8 Temmuz 1937 tarihinde Tahran'da bulunan Sadabat Sarayı'nda imzalanmıştır. ... Sadabat Paktı kısaca bölgesel bir savunma antlaşmasıdır.
Nazi Almanyası ve İran arasında bir yakınlaşma söz konusuydu. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra paktın tekrar merkezi organlarının çalışmaya girmesi düşünüldüyse de gerçekleştirilemedi. 1979'da Humeyni rejimi tek taraflı olarak çekildiğini ve anlaşmayı feshettiğini bildirince Sadabad Paktı ortadan kalktı.
Türkiye , hem Balkan Antantı , hem de Sadabat Paktı ' nın kurulması aşamasında öncülük etmiştir. Oluşturulan bu yapıların görünen amacı , devletler arasındaki dayanışmayı güçlendirmek ve devletlerin birlikteliğini sağlamaktır.
Balkan Antantı , tarihinde Atina'da Türkiye, Yunanistan, Yugoslavya ve Romanya arasında imzalanan anlaşmadır.
'te Türkiye ile Irak arasında imzalanan karşılıklı iş birliği antlaşmasına 4 Nisan'da Birleşik Krallık'ın, 23 Eylül'de Pakistan'ın, 3 Kasım'da da İran'ın katılmasıyla Bağdat Paktı kurulmuş oldu. ABD ise pakta gözlemci üye olarak katıldı.
Pakt'ın adı 1959 yılında Merkezi Antlaşma Teşkilatı (Central Treaty Organisation= CENTO) olarak değiştirilmiştir. Teşkilatın merkezi Ankara olmuştur. Böylece siyasi, ekonomik ve askeri bakımdan elle tutulur bir fayda getirmeyen Bağdat Paktı sona ermiştir.
Sınır sorunlarının kalıcı şekilde çözülmesi: Pakta üye devletlerin tümünün İran'la sınır sorunu bulunmaktaydı. Ayrıca bu sınır sorunları nedeniyle özellikle Türkiye-Irak-İran üçgeninde Kürt aşiretleri sınır tanımayan isyanlar yapmaktaydı. Bu, paktın imzalanmasının en önemli nedenidir.
Mustafa Kemal Atatürk öncülüğünde belirlenen Türk dışişleri stratejisi komşu devletlerle ikili ilişkileri geliştirerek sınırları güvence altına almayı öngörüyordu. Bu amaç doğrultusunda batıdaki komşularımızla Balkan Antantı (1934), doğudaki komşularımızla Sadabat Paktı (1937) imzalandı.
8 Temmuz 1937 tarihinde Türkiye , İran , Irak ve Afganistan hariciye vekilleri Tahran'da Amerika Birleşik Devletleri ve Britanya temsilcileriyle bir araya gelerek bir anlaşma metnini imzaladılar.
Balkan Antanı; Yunanistan, Romanya, Türkiye ve Yugoslavya'nın Almanya ve İtalya destekli Bulgaristan tehditine karşı sınırlarını korumak ve Balkanlardaki karışıklığa bir son vermek adına 'te imzaladıkları dostluk ve işbirliği antlaşmasıdır.
Bu amaç doğrultusunda batıdaki komşularımızla Balkan Antantı (1934), doğudaki komşularımızla Sadabat Paktı (1937) imzalandı. Bu antlaşmaların temel amacı, pakta üye ülkelerin herhangi birine karşı yapılacak saldırıda pakta üye olan tüm ülkelerin savunmadaki mevzubahis ülkeye yardım etmesi üzerine kuruludur.
Sadabad Paktı , 1930'lu yıllarda İngiltere, Fransa ve İtalya arasında başlayan çatışmalar üzerine Türkiye,Irak ve İran arasında gündeme geldi. 8 Temmuz 1937 tarihinde Tahran'da Sadabat Sarayı'nda Türkiye, İran, Irak ve Afganistan arasında imzalandı.
Türkiye , hem Balkan Antantı , hem de Sadabat Paktı ' nın kurulması aşamasında öncülük etmiştir. Oluşturulan bu yapıların görünen amacı , devletler arasındaki dayanışmayı güçlendirmek ve devletlerin birlikteliğini sağlamaktır.
Şubat 1955'te Bağdat Paktı adıyla kurulmuş, 1958'de Irak'ın pakttan çekilmesi üzerine ABD'nin de dahil olduğu yeni bir antlaşma yapılmıştır. 1979'da önce İran'ın ardından da Pakistan'ın çekilmesiyle CENTO'nun varlığı sona erdi.
Bu çalışmanın amacı Demokrat Parti 'nin 1950-1960 yılları arasında izlediği Ortadoğu politikasının güvenlik çerçevesinde incelenmesidir. Bu yapılırken ana eksen olarak Bağdat Paktı ele alınmıştır.
SON YAZILAR
Pazardan alınan zeytin nasıl saklanır?
Su faturada tesisat no nerede yazar?
Mehtap Algül ün sevgilisi kim?
Pembe Mutlu kac yasında?
Sakarya yüzölçümü ne kadar?
Kırmızı etli balık hangisi?
Hikaye haritası nedir kpss?
Bulmacada belirtiler nedir?
Twitterda erişim engeli nasıl kaldırılır?
Vurdum Duymaz neden olunur?
575 bin Dolar kaç TL?
Cari bilgi ne demek?
Hindistan cevizi yağı kaş ve kirpiklere sürülür mü?
Temel ögeler nelerdir?
Bir tavuk yılda kaç kere GURK olur?
Malibu süt nasıl yapılır?
Etol şal nedir?
Akkâ Kalesi hangi ülkededir?
Oralet çay mıdır?
Köy Enstitüleri neden kapatıldı kısaca?
Arkadaş arasında nasıl popüler olunur?
Sadaka Resulullah ne demektir?
Kayıp pasaport ücreti ne kadar?
FTNH yazısı nasıl yazılır?
Mix pizzada ne var?
Intel i3 8 nesil ne zaman çıktı?
United Group sahibi kim?
Edibe ne demek TDK?
Esenler otogarına hangi Otobüs gidiyor?
Yarasalar neden gece görür?
Ev yapımı baklava kilo aldırır mı?
Transformers 5 te oynayan kadın kim?
Hacıosman metrodan Kadıköye nasıl gidilir?
Banu parlak eşi kimdir?
Clio 1.5 dCi ne kadar yakıyor?
Kirli sarı ne ad verilir?
ALES hangi dersten kaç soru?
Ikbal Gürpınar kimdir nerelidir?
1 kg ete ne kadar sucuk baharatı?
Ingilizcede 30 rakamı nasıl yazılır?